درس پژوهی در ژاپن
معلمان ریاضی
درباره وبلاگ


هدف از راه اندازی این وبلاگ تعامل بین دبیران محترم و همچنین استفاده دانش آموزان عزیز می باشد.
آخرین مطالب
نويسندگان
پنج شنبه 15 آبان 1393برچسب:, :: 15:22 :: نويسنده : اکرم انصاری

طبق گزارش پیزا و وزارت علوم و آموزش ژاپن ترویج درس پژوهی در مدارس ژاپن یکی از عوامل مؤثر بهبود عملکرد دانش آموزان در پیزای ۲۰۱۲ نسبت به ۲۰۰۹ می باشد .  در این گزارش ها مستندات عینی از مدارس و کلاس های درس ارائه شداه است تا نشان دهد که چگونه درس پژوهی به معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ کمک‌ می کند تا انتظارات‌ واقع‌بینانه‌ و دست‌ یافتنی‌ از برنامه درسی ملی‌ را در ذهن‌ خود ترسیم‌ کنند، نسبت‌ به‌ آنها‌ شناخت‌ دقیق‌تری‌ پیدا کنند و با نگرش‌ سازنده ای‌ شاخص‌های‌ رفتاری‌ معینی‌ را برای‌ ارزشیابی‌ از برنامه‌ درسی‌ طراحی‌ کنند، مهارت‌های‌ تفکر و سازماندهی‌ تجربه‌ ها را در خود تقویت‌ کنند و آموخته‌های‌ خود را بیش‌ از پیش‌ با واقعیت‌های‌ زندگی‌ اجتماعی‌ مرتبط‌ سازند. و بر اساس مهارت‌های‌ یادگیری‌ مؤثرمبتنی بر فناوری های نوین، یادگیری‌ خود را به‌ جهان‌ خارج‌ گسترش‌ دهند.

در این‌ شرایط‌ معلمان‌ و دانش آموزان احساس‌ می‌کنند که‌ لازم است بیش از پیش از یکدیگر بیاموزند، با دیگران‌ در ارتباط‌ باشند، زبان، علائق‌ و توانایی‌های‌ مشترکی‌ را در مدرسه سازماندهی‌ کنند، و در تدوین‌ هدف‌های‌ مشترک‌ در برنامه‌ها، موضوعات‌ و روش‌های‌ تدریس‌ به‌ کمک‌ یکدیگر بشتابند. معلمان‌ در این‌ شرایط‌ به‌ شدت‌ احساس‌ نیاز می‌کنند که‌ آموزش‌ ببینند و از تجربه‌های‌ دیگران‌ بیاموزند. زیرا، بسیاری از معلمان‌ بر این‌ باورند که در سند برنامه درسی نقش‌ آنها تغییر کرده‌ است‌ و طراحی‌ برنامه‌ درسی‌ در مدرسه‌ را متناسب‌ با علاقه‌، نیاز و توانایی‌ دانش‌آموزان‌ بسیار دشوار ارزیابی‌ کرده‌ و بعضاً خارج از توانایی حرفه ای خود می بینند.

تجربه‌ ژاپن‌ در تغییر برنامه درسی ملی برای بهسازی آموزش و عملکرد دانش آموزان و واگذاری تولید محتوا و تدوین کتاب های درسی به بخش خصوصی و نظارت بر عملکرد آنها، بهبود مناسبات اجتماعی مدرسه، و ترویج رویکرد بین رشته ای و تلفیقی در اصلاح‌ برنامه‌های‌ درسی‌‌، توجه هم وزن به فرایندها  و پیامده، و الگوی بهسازی مداوم عمل آموزشی و توانمند سازی حرفه ای معلمان “درس پژوهی” که به مثابه فرهنگ حرفه ای آموزش و یادگیری ترویج می شود، می‌تواند برای‌ برنامه‌ریزان‌ آموزشی‌ و درسی‌ ایران‌ آموزنده‌ باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 212
بازدید دیروز : 128
بازدید هفته : 497
بازدید ماه : 834
بازدید کل : 177907
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1