آموزش ریاضیات
معلمان ریاضی
درباره وبلاگ


هدف از راه اندازی این وبلاگ تعامل بین دبیران محترم و همچنین استفاده دانش آموزان عزیز می باشد.
آخرین مطالب
نويسندگان
شنبه 1 آذر 1393برچسب:, :: 12:24 :: نويسنده : اکرم انصاری

ریاضیات عالی ترین دستاورد اندیشه و اصیل ترین زاده ی ذهن آدمی است ، موسیقی روح را آرامش    میدهد ونقاشی چشم را می نوازد و شعر موجب برانگیختن عاطفه می شود.فلسفه ذهن را قانع می کند و مهندس زندگی را بهبود می بخشد ولی ریاضیات دارای مجموعه این ارزش هاست(( موریس کلاین ))

ترس از ریاضیات :

ترسیدن از ریاضیات حافظه را به طور موقت مختل می کند ، محققان پس از آزمایش روی دانشجویان دریافتند ، افرادی که دچار عارضه ی ترس از ریاضیات هستند ، هنگامی که می خواهند بعضی از محاسبات ریاضی را در ذهن انجام دهند از یک فراموشی گذرا در کار حافظه رنج می برند . براساس گفته یکی از محققان مشکل فراموشی گذرا ، در آزمایشهایی را که در آن اعداد ، دخیل نبودند  به وجود نیامده بنابراین ، این پدیده مختص علم ریاضیات است . ترس از ریاضیات تنها به معنی نگران بودن فرد نیست ، بلکه فکر انجام محاسبات ، فشار خون و ضربان قلب فرد را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد . همچنین این افراد ، هنگام انجام قوانین ساده ریاضیات ، مثل جمع و تفریق و غیره به فراموشی برمی خورند . تا به حال حتماً در کلاس خود مشاهده کردید که دانش آموزان در کلاس درس ریاضی احساس خستگی و افسردگی و در بیشتر مواقع منتظر ساعت زنگ می باشند و بلافاصله بعد از زنگ می خواهند از کلاس خارج شوند و هیچگونه صبر و تحملی ندارند ، حال دلیل چیست ؟ و چگونه می توانیم درس ریاضیات را شیرین تر کنیم ؟ در ادامه به خلاصه کارها و روشهایی که تدریس ریاضیات را شیرین تر می کند میپردازیم.


 هدف از آموزش ریاضیات :

 امروزه ، هدف از تدریس ریاضیات که باید از سنین پیش از دبستان شروع شود ، علاوه بر پرورش فکری ، کسب ارزش اجتماعی و روانی و تمرکز حاصل از آن ، توسعه موارد علمی و روشهای و تجارب وابسته به آن ، جهت استفاده در سایر علوم تکنولوژی مدرن نیز باشد . بنابراین معلم باید هنگام تدریس جنبه های مادی و جنبه های روانی و علمی آن را نیز در نظر بگیرد . هدف بزرگ ریاضیات تقویت فکر کودک می باشد و هر چه زودتر حاصل شود ، احتمال موفقیت او در زندگی آینده بیشتر است . کودک از زمانی که به دنیا می آید ، ریاضیات را در اثر تجربه به محیط اطراف خود می آموزد . زیرا کلیه اشیاء اطراف کودک به نوعی با ریاضیات ارتباط دارد و او بدون آنکه از ریاضیات ومفهوم کلی آن اطلاعاتی داشته باشد روابط ریاضی و موارد استفاده علمی آن را فرا میگیرد . سؤال کودک درباره اشیاء اطراف خود به روابط ریاضی موجود بین اشیاء مربوط می شود . به نظر میرسد کودکان برای یادگیری نگرشها ، پیشداوری ها و ارزشهای اخلاقی والدین و معلمان خود آمادگی دارند . گرچه مطمئاً نمی دانیم که نگرشهای والدین در مورد ریاضی تا چه حد در کودکان تأثیر می گذارد . بااین وجود بسیاری از دانش آموزان درس ریاضی را یک درس دشوار می دانند . مفاهیم و مهارتهای ریاضی در درون خود با هم یک ارتباط نزدیک و شبکه ای دارند . لذا برنامه ریزی در آموزش باید به شکلی باشد که دانش آموزان این ارتباط و روابط درونی را در کنند و ریاضیات را به صورت یک پارچه یاد بگیرند .همچنین ریاضیات شامل : کلیه ارتباطات ریاضی با زندگی روزمره ، سایر علوم و کاربردهای آن در زندگی علمی آینده دانش آموز است . به این ترتیب ، در برنامه درسی و آموزشی برقرار کردن پیوند ریاضیات با کاربردهایش در زندگی روزمره و سایر علوم از قبیل : هنر ، علوم طبیعی و علوم اجتماعی باید مد نظر قرار بگیرد . چرا که می دانیم یکی از هدفهای آموزش عمومی در مدارس راهنمایی این است که دانش آموزان برای زندگی آینده افراد فعال و مستقل بار آیند و بتوانند در زندگی خود و همچنین برای جامعه ای که در آن زندگی می کنند فردی مفید و مصمم و در کارها باشند . برای دستیابی به این اهداف ، مدارس باید فرصت لازم جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات ، تصمیم گیری و کسب مهارت در کاربرد ابزارهای هوشمندانه در حل مسایل را به دانش آموزان خود بدهند و کمک کنند تا روابط زیبا و منطقی را که در فرمولهای ریاضی وجود دارد در کنند و به کار ببرند .

اصول آموزش ریاضیات در کلاس :

معلمان می توانند روشهای متعددی در پیش بگیرند که از بروز حالت یأس در آموزش و یادگیری ریاضی در دانش آموزان جلوگیری کنند . بنابراین معلمان قبل از برنامه ریزی و تنظیم طرح درس ریاضی نکات زیر را به دقت مورد توجه قرار دهند :1_ فراهم ساختن یک محیط مناسب برای یادگیری  3_ مشارکت دادن دانش آموزان در مسایل روزانه      2_ لزوم تأکید به کلیه مواد تحصیلی در آموزش ریاضی   4_ بابکارگیری فرمولهای ریاضی فرصتی مناسب به منظور آشنا نمودن دانش آموزان با اصول و قواعد و فرمولهای ریاضی ایجاد گردد و فرصت کافی به شاگردان داده شود تا هر یک بتوانند متناسب با قدرت و توانایی خود در فهمیدن قواعد و قوامین ریاضی موفق شوند .  5_ به منظور آموزش مفاهیم ریاضی و حل مسئله ، دانش آموزان را به گروهای کوچک کار و فعالیت تقسیم کنید .  6_ باید توجه داشت که فرایند دست یافتن به پاسخ به اندازه خود پاسخ حایز اهمیت است ، یعنی دانش آموزان  باید بدانند که برای یافتن پاسخ صحیح یک روش وجود ندارد . 7_ به همه دانش آموزان صرف نظر از سوابق فرهنگی آنها باید به یک اندازه توجه کرد . همچنین باید فرصت کافی جهت پاسخگویی نیز به هر فرد داده شود .8_ قبل از شروع تدریس ، اندکی درباره نقطه نظرها ، نگرش خود نسبت به ریاضی و تدریس آن بیاندیشد .

شیوه های تدریس در ریاضی :  

روش اول :

 بیشتر یک روش سازماندهی کننده یا راهکار خاص تدریس است . دانش آموزان در گروههای کوچک فعالیت می کنند و تشویق می شوند تا در مورد مسایل و روش حل آنها با هم بحث و گفتگو کنند . اعضای هر گروه ، اندیشه های ریاضی مرتبط را مورد بحث قرار می دهند . در میان داده ها به دنبال الگو یا رابطه می گردند و فرضیه سازی می کنند . می کوشند مسأله را حل کنند ، معلم از گروهی به گروه دیگر می رود و سؤالاتی را که لازم می داند به آنها پاسخ داده شود یا دانش آموزان باید در نظر بگیرند ، مطرح کنند .

روش تشریحی :

روش تشریحی به این صورت است که معلم توضیحی واضح و روشن از مفهوم مورد نظر ارایه میدهد . معمولاً سؤالاتی بین معلم و دانش آموز رد و بدل می شود این روش زمانی در کلاس ها مؤ ثر است که اعضای هر گروه درسی توانایی ها و علایق یکسان ، باشند نکته مهمی که باید در این شیوه تدریس به خاطر داشت این است که درست باید دقیقاً از آنجا شروع شود که دانش آموزان می دانند به عبارتی برای ارتقاء به مرحله بالاتر باید مطمئن بود که مرحله قبلی کاملاً فرا گرفته است .

روش اکتشافی :

در این  روش معلم معمولاً مجموعه ای از وضعیتهای ساختاریافته را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد سپس دانش آموزان این وضعیت را مطالعه می کنند تا یک مفهوم یا تصمیم را کشف کنند . اما باید گفت در این روش همه ی دانش آموزان نمی توانند به سادگی و تحت شرایط متفاوت ((کشف)) کنند لذا باید آنها را راهنمایی کرد تا قانون یا تصمیم خواسته شده را کشف کنند .

روش حل مسأله :

ریاضیات فقط زمانی مفید است که بتوانند آن را در وضعیت های خاص مورد نظر به کاربرد و این توانایی بکارگیری ریاضیات در وضعیتهای متفاوت را حل مسأله می نامیم . از آنجا که یکی از اهداف اساسی و اصلی  ریاضی آموزش چگونگی حل مسأله است یکی از بهترین روشهای انجام دادن این کار این است که از شاگردان بخواهیم مسأله را حل کنند .

روش آزمایشگاهی :

این روش را می توان ((یادگیری از طریق انجام دادن )) معرفی کرد . هدف از بکارگیری این روش آماده سازی فراگیران برای یادگیری مفاهیم مجردتر و تقویت مهارتهای علمی و حل مسائل عملی است . این روش معمولاً به همراه روش اکتشاف هدایت شده انجام می گیرد .

                                                           (( گروه های آموزشی دوره  عمومی شهرستان بابل ))


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 180
بازدید دیروز : 128
بازدید هفته : 465
بازدید ماه : 802
بازدید کل : 177875
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1